20120702

Projekt 365 - Dag 10

Dag 10. Det betyder att det är 355 dagar kvar. Igår tog jag mig inte ut ur kontoret, och gissa vad som hände idag? Japp, precis samma sak. Idag blev det dock inget exjobb gjort. Istället blev det bråttom och panik med mitt gamla kandidatarbete som ska omarbetas till en artikel. Jag har i mitt stilla sinne trott att den är så gott som klar för publicering, men så var tydligen inte fallet. Det fanns inte mindre än sju små graptoliter till att mäta och beskriva, så idag har jag mätt och beskrivit graptoliter i ljusets hastighet.

Kände mig extremt nöjd med dagens prestation när jag skickade min nyskrivna text till min medförfattare. Fem minuter senare stod han i dörröppningen och såg ut att vara allt annat än extremt nöjd. Extremt missnöjd ligger nog närmare sanningen. Skulle nog våga mig på att säga att han var extremt missnöjd med resten av mitt arbete också, för när jag läste igenom vad jag trodde skulle vara några små ändringar visade det sig att av mina ursprungliga tjugo sidor återstår runt fem. Två av dessa fem är referenser, och ytterligare runt en och en halv består av bilder. Är förstås glad över att alls få mitt kandidatarbete publicerat, fast jag hade nog varit gladare om jag faktiskt känt igen mitt arbete också.

Har varit sur och trumpen hela dagen. Kanske vaknar jag på en bättre och muntrare sida i morgon. Jag hoppas det.

Bild 10: Dagens mätprojekt. Cyrtograptus lapworthi från Kinnekulle.




Bonusinfo för att göda din inre nörd: En graptolit må se ut som en något märklig växt, men är i själva verket är den ett djur. Den har en lång "stam" och på denna sitter jättemånga små krokliknande tuber. I varje liten tub sitter ett ännu mindre djur, och som inte det är häftigt nog så är alla små djur i hela graptoliten ihopkopplade via en och samma "ryggrad" (eller ryggsträng är väl mer korrekt i sammanhanget). Alla som kan sin Star Trek förstår genast att det här är paleontologins motsvarighet till The Borg. Graptoliten tog det dock till ytterligare en nivå, för inte nog med att alla små individer satt ihop i ett stort kollektiv via ryggraden, den kunde dessutom koppla ihop sig med andra graptoliter och bilda ett superkollektiv på ett sätt som skulle göra the Borg Queen ännu grönare än hon redan är av avund. När jag skulle döpa den nya graptoliten ville jag göra det efter någon i Star Trek, men när det väl kom till kritan så fegade jag ur. Ångrar mig såklart bittert såhär i efterhand. Det hade varit fint om mitt bidrag till världen varit Cyrtograptus Seven-Of-Ninei.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pages