20120608

Luddets många skepnader

Strawberry walk by Dhiemm Argelian
Strawberry walk, a photo by Dhiemm Argelian on Flickr.

Om jag hittat den här larven som fossil så hade det känts ganska så fantastiskt. Nu hittade jag den dock i levande form och på en jordgubbe i min balkonglåda dessutom och då vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.

Kanske jag borde tycka att det var tur att jag hade ett makroobjektiv till hands så jag fick se larvens luddiga lilla huvud. Ludd i allmänhet är ganska trevligt på såväl levande som fossilerade djur. Ludd är betydligt mindre trevligt på till exempel frukter, kiwi undantaget. I komposten gillar jag det inte heller, eller i naveln, men överlag ställer jag mig positiv till ludd, inklusive kludd.

Jepp.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Danke! Mycket tack vare den snygga modellen förstås ;) Kan nog bli flera med tiden, larven bor kvar i min balkonglåda.

      Radera

Pages