20110914

Titta, en nörd!

Varje dag sätter jag mig med uppsatsen. Sedan surfar jag in på facebook, och därefter händer det inte så mycket mer. I söndags hade jag till och med gjort upp en pluggplan. Klockan elva skulle det börja pluggas! Klockan tolv vaknade jag och så var det med den planen. Till mitt försvar kan sägas att jag faktiskt kände mig krasslig. Särskilt på lördagen. Yr och eländig. Faktiskt.

Nu känner jag mig:
  • Ganska frisk
  • Väldigt trött
  • Extremt stressad
  • Djupt förälskad i dinoflagellater
Låt mig berätta mer om dinoflagellaterna! För den som inte visste det, så är de i princip de perfekta livsformerna. De är väldigt, väldigt små och har två svansar, en i ena änden av kroppen och en runt magen, och med hjälp av dem kan de simma uppåt och neråt, men framförallt kan de snurra. Med tanke på de små svansarna skulle man kunna tro att de är djur - men icke! Helt överraskande är de inte heller växter, och inte svampar, bakterier eller virus. De är liksom något helt eget. På dagen ägnar de sig åt fotosyntes och på natten äter de näringsämnen direkt ur havet. Dinoflagellater kan allt! Allt!

Men inte nog med detta. Dinoflagellaterna är täckta av små plåtar, som en liten skyddsrustning i miniatyr. Om stämningen i havet förändras till det sämre, om det till exempel blir lite för kall eller lite för salt, så hjälper dock inte rustningen särskilt mycket. Istället gör den sig av med sina plåtar och förvandlas till en liten svanslös boll. Den lilla svanslösa bollen ligger sedan på bottnen och väntar, ibland i flera år, tills läget svängt till det bättre. Då sågar den upp ett litet hål, och ut kommer en ny och fräsch dinoflagellat. Och som detta inte är nog - denna nykläckta dinoflagellat delar sig därefter i två. Bara sådär! Det är ju sjukt häftigt. Från en riddare med svans, till boll utan svans, till två riddare med svans, till... Jag är helt till mig. Wow.

Jaja. Nog om detta. Uppsatsen handlar inte om dinoflagellater. Den handlar om kvicksilver och ska bli tio sidor lång. Jag tänker nöja mig med åtta. I nuläget är jag uppe i tre. Om jag blir klar med eländet före slutet av nästa helg så ska jag belöna mig med att läsa ett helt kapitel om dinoflagellater och köpa en asläcker tröja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pages