20110921

Det vore allt något.

En sak är en smula stressig. Förutom att göra klart gamla uppsatser som släpar efter och läsa högarna med artiklar och kapitel till kursen jag läser just nu, så ska jag skaffa mig ett lämpligt projekt för mitt masterarbete. Det har varit lite knivigt, för min tilltänkte handledare verkade inte odelat positiv. Droppen kom nog idag när hon sade något om ett ogjort potentiellt projekt om foraminiferas från Norge. Alltså, missförstå mig rätt, foraminiferas är ascoola och ursnygga. Inget ont om dem. Inte alls. Men det finns ändå gränser. Jag gillar små, tidiga saker, och foraminiferas är i och för sig både små och tidiga, men det hjälper dem ändå inte. Jag vet inte varför. Men så är det.
Jag skrev en lista på saker jag gillar:
  • Rymden
  • Liv i rymden
  • Astrobiologi alltså
  • Ur-urtiden
  • Livets ursprung
  • Klimatet
  • Pyttesmå saker

Och sedan började jag fiska lite på andra ställen. Det visade sig vara bra gjort. Tror jag. Jag har i alla fall ett potentiellt erbjudande. Kanske att det inte går för att jag i så fall måste börja nu pronto och inte i vår som jag vill, och kanske att det inte går för att jag quite frankly inte alltid var den skarpaste kemikniven i lådan. Men hur som helst. Det handlar om evolutionen av jordens atmosfär innan den var smockfull med syre och om metan. Det är ungefär det jag vet, och det är ju inte så mycket. Men i mitt stilla sinne tänker jag mig redan alla potentiella områden som projektet kan ha betydelse för, som atmosfärer på andra planeter (de är ju inte så annorlunda mot jordens tidiga atmosfär), hur man via atmosfären kan se att bakterier är alive and kicking (liv på andra planeter!), etc etc. Faktiskt, jag har redan börjat fundera över inredningen i mitt framtida kontor hos NASA. Tänker mig en stor poster med Enterprise NCC-1701-E på väggen.

5 kommentarer:

  1. åh åh, vi måste träffas snart och PRATA, det hör ju jag!

    SvaraRadera
  2. Du hör alldeles rätt! Hem från Göteborg med dig pronto!

    SvaraRadera
  3. Emma astrobiologi är grymt! Jag jobbade ju med impakter och fossil under doktorandtjänsten på UU. Det var jättekul, speciellt att ha foten i två läger, inte bara ren palle. Var med i ett nätverk för skandinaviska doktorander med olika inriktning rörande impkater och vi fick gå kurser, ha exkursioner och möten om detta. Überkul - och en hel del astrobiologi å! Sen kan man alltid skaffa keimikunskaper under tiden, man är ju ändå på Uni för att konstant lära sig saker inte redan kunna alles. Lycka till med valet! /Åsa

    SvaraRadera
  4. Åsa! Nu blir jag ännu mer peppad på projektet! Kemin oroar mig fortfarande lite, jag har ju i och för sig en hel termin, men jag tror att alla kemikunskaper gick långsamt in och snabbt ut... Jag hoppas dock att de bara behöver dammas av lite, så att jag inte behöver lära om mig precis allt. Det verkar i alla fall vara ett så himla skoj projekt det lilla jag vet om det, och jag tror att jag också gillar att ha fötterna i flera läger. Håll tummarna för att jag får det! Go atrobiologi!

    SvaraRadera
  5. Håller alla tummar och tår! /Å

    SvaraRadera

Pages