20110825

Men de var faktiskt jättetrevliga. På riktigt.

- Hej, du har kommit till försäkringsbolaget. Alla våra handläggare är tyvärr upptagna just nu men vi arbetar så snabbt vi kan.
- Ring. Ring. Ring.
- Du står fortfarande i kö. Du vet väl att du kan anmäla en skada på vår hemsida?
- Ring. Ring. Ring.
- Du står fortfarande i kö. Kön är kanske jättelång, eller så är den jättekort. Vi tänker inte säga vilket så du kan lika gärna få vänta i fem minuter som i en halvtimme och du kan inte göra något annat under tiden.
- Ring. Ring. Ring.
- Du står fortfarande i kö. Du vet väl att du kan anmäla en skada på vår hemsida? Under tiden kan du fundera över om en skada är synonymt med stöld och om det går att anmäla en stulen cykel på hemsidan. Du kan också fundera över om du vid den höga ålder 29 är för gammal för att förstå dig på internet eller varför du inte fattar hur man gör.
- Ring. Ring. Tiotusen ring.
- Hej!
- Hej!
- Jag kopplar dig vidare.
- Okej.
- Tiotusen nya ring.
- Hej! Vad vill du ha hjälp med?
- Va?
- Jag kopplar dig vidare.
- Tiotusen nya ring.
- Hej!
- Hejsan! Min cykel är stulen!
- Vad är ditt personnummer? Oj, du har ju ingen försäkring. Nej, du behöver inget försäkringsnummer utan personnumret till den som försäkringen står på. Ajdå, personnumret har du glömt? Okej, vi försöker ändå. Ja, här är den. Nej, du finns inte nämnd i försäkringen. Men okej, vi skriver in dig.
- Tack snälla försäkringsbolaget.
- Vad har du för personnummer?
- XXXXXX XXXX
- Okej. ... Kan du säga personnumret igen?
- XXXXXX XXXX
- Okej, tack. ... Förlåt, kan du säga det igen?
- XXXXXX XXXX
- Okej. Så. Vad har din cykel för märke?
- DBS.
- Har den något namn?
- Öh.. Jag kallade den Urban...
...
...
(en halvtimme senare)
- Ja... Nu har du sagt alla siffror och allt som behövs. Du kommer att få, i bästa fall 1750 kr, vilket är alltså ungefär 35% av en ny cykel. Om du har kvar kvittot alltså. Jag behöver bara kvittonumret.
- Uhm... Det finns inget nummer här. Jag har ett värdebevis- och kvittenspapper.
- Jaha... Men du behöver kvittot du fick när du köpte cykeln. Det där lilla pappret som är ungefär 2x2 cm stort och som du alltid stoppar i fickan tills fickorna är så fulla så att du slänger bort alltsammans i form av en knölig kvittoboll.
- Åh, det. Ja... Jag måste nog få återkomma...

Så. Uppdrag anmäl cykeln stulen till försäkringsbolaget: Fail.

2 kommentarer:

  1. Men åååh! Surt!

    (....... haha! "Jag kallade den för Urban")

    SvaraRadera
  2. Ja! Ursurt! Skulle ringa dem igen idag och berätta att kvittot är ute på egna äventyr, men det glömde jag visst bort...

    SvaraRadera

Pages