20121112

Paraben och bisfenol - you shall not pass!

Mina resultat har anlänt! För hela två veckor sedan närmare bestämt. Den som saknar mitt bloggande kan istället glädjas åt att mitt exjobb numera kan bli klart. Exakt när detta inträffar är fortfarande lite oklart för resultaten är tyvärr inte sådär supertydliga som man kanske skulle önska, men ändå. Mer om resultatvånda en annan dag.

När jag inte stirrar på mina grafer ligger jag antingen i soffan med feber eller surfar på oljor. Feber är besvärligt, så låt oss tala om mitt märkliga oljesurfande istället; om vanliga kladdiga köksoljor samt en del mindre vanliga men likafullt kladdiga oljor. Jag som inte alltid lever i total harmoni med min hud har under årens lopp samlat på min allt dyrare och allt starkare krämer. I helgen träffade jag en likasinnad som efter att ha vandrat samma dyra krämväg istället gjort en helomvändning och helt skippat krämerna till förmån för oljor av olika slag. Jag ställde mig min vana trogen skeptisk till det hela, men det var svårt att argumentera mot hennes strålande persikohy. Nu, två dagar senare, har jag insett att det finns en hel oljedjungel där ute och att det faktiskt kan vara värt att prova av flera anledningar. Min inre skeptiker har tänkt följande:

  • Jag är allergisk mot allt möjligt, vilket har fått mig att köpa mestadels Clinique. Clinique påstås hålla sina produkter fria från allehanda allergiframkallande ingredienser, men konsekvenserna för min redan mycket pressade ekonomi placerar sig på skalan någonstans mellan "förödande" och "katastrofala". 
  • Ekonomin till trots så tyckte jag ändå att det var värt att fortsätta med de dyra krämerna. I alla fall fram tills dess att jag tog mig en titt på innehållsförteckningen och hittade paraben i varierande form. Parabener kan vara hormonstörande, även om det är lite oklart om det gäller alla parabener och i så fall till vilken grad. Metylparaben lär inte vara så farligt medan propylparaben verkar ha en rad oroväckande frågetecken kring sig. De produkter från Clinique som jag använder innehåller båda.
  • Helt ovetenskapligt och enbart baserat på personliga erfarenheter har ett ytterst starkt samband kunnat noteras mellan hormoner av okänt slag och graden av aktivitet hos ens mycket irriterande autoimmuna sjukdom. Som redan antytt så vet jag inte vilka hormoner det rör sig om eller hur de förmår påverka min mage, men ett solklart samband finns det allt. Kanske är det enbart kroppens egenproducerade hormoner som ska ha skulden, jag har ingen aning, men desperat som jag är så tänker jag att det kan vara värt att undvika hormonstörande ämnen så långt det går.
  • Bisfenol finns inte i krämer, men det finns ofta i plast, till exempel i matlådor eller i konservburkar. Eftersom bisfenol är fettlösligt så kan ämnet gå över från plasten till maten, särskilt vid upphettning, och liksom parabener är bisfenol hormonstörande. Kanske är mängderna man får i sig så små att de helt saknar betydelse, men som jag redan sagt så försöker jag desperat att få bukt med min ärkefiende immunförsvaret och då kan inget hormonstörande ämne lämnas därhän. Bisfenol och paraben - no more!
Jag återkommer om hur mitt liv utan matlådor och exklusiva dag- och nattkrämer fortskrider; mängden disk när jag inte längre kan värma allt i lådor, mängden finnar efter att tvätta sig i olja, hur man överlever utan konserverad kokosmjölk... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pages