20121120

Paraben vs flint

Ett litet inlägg som uppföljning på det förra.


  • Oljetvätt - vilken grej! Det är det bästa jag någonsin provat. Jag har nog aldrig haft en jämnare hud någonsin, oavsett hur mycket tid och pengar jag skämt bort den med. På riktigt. Fantastiskt.
  • Parabenfobi - svårhanterlig. Parabener finns ju i allt, i min kajal, tandkräm, schampo, inpackning... Har tagit en sminkpaus tills vidare, skaffat parabenfri tandkräm och börjat tvätta håret med bakpulver och med askorbinsyra som ersättning för min högt älskade inpackning. Fördelen, förutom att jag slipper vänslas med parabener, är att det går mycket snabbare att bli klar på morgonen utan smink. Nackdelarna (jo, i plural) är det här med håret. Internet påstår att det är värsta trenden med 'no poo' och eftersom oljorna visat sig vara så mirakulöst bra så tänkte jag att kanskekanske kommer det gå lika bra med håret. Men icke. Inte ens när jag var 19 och upprepade gånger hade blekt håret Gwen-Stefani-vitt så var det i samma usla skick som nu. Nu sägs det visserligen att man måste ge sitt hår tid att anpassa sig till ett liv utan schampo, men om jag fortsätter med det här länge till så kommer jag inte ha något hår kvar som kan anpassa sig. Så fort jag har bikarbonattvättat det så börjar det att klia, och sedan fortsätter det att klia i flera dagar tills jag måste tvätta det igen för att det har blivit jättefett och högst osmickrande. Det håller sig inte rent ett dugg längre än med mitt vanliga schampo, och dessutom har längderna tappat all livslust och har börjat gå av i ständigt ökande tempo. Mina kära lockar har inte synts till sen den dag jag började och dessutom tror jag att jag luktar lite illa. Kanske finns det andra no poo-metoder som funkar bättre, men jag vill inte riskera mitt hårs hälsa ytterligare och kommer nog därför att återgå till mitt gamla ondskefulla paraben-schampo. 
  • (Schampo-tillägg: Vanliga schampon kliar också. Kanske att bikarbonat är bättre, eller i alla fall inte sämre, än de flesta snabbköpsschampon, men frisörschampo de luxe rår det inte på. /hälsningar håret)
  • Förutom bisfenol och paraben så står sedan en tid tillbaka även gluten på förbjudetlistan. Och te. Och kaffe. Och laktos. Och saker med mycket fibrer. Och saker med mycket kolhydrater. Och jäst. Och sura saker som juice eller läsk eller vissa frukter. Och sötningsmedel. Och alkohol. Och kakao. Och torkade aprikoser. Hittills kan jag inte direkt säga att jag mår ett dugg bättre, men jag ska härda ut ett tag till. Sämre kan det ju inte gärna bli.
Jag känner att jag borde infoga en bild för omväxlings skull. Dumt nog så har jag inte fotat särskilt mycket på sistone, förutom en gång med mobilkameran och det räknas inte riktigt. Ännu ett bildlöst inlägg alltså. Kanske nästa gång. Kanske.

4 kommentarer:

  1. Borde en inte kunna tvätta håret med såpa? Varför inte, liksom? Du kan väl prova och sen berätta hur det gick!?
    För övrigt kan en vänja sig av vid att tvätta håret hela tiden. Sen jag skaffade dreads blev det där med hårtvätt en smula besvärligt så jag började tvätta håret en gång i veckan bara. Det gick, efter ett tag, bra och nu är jag nere på varannan vecka. Hittills har ingen klagat på lukten...
    För övrigt tycker jag att ditt nya liv låter en smula livlöst. Lite kul ska du väl ändå ha, va?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde inte såpa vara ännu mer uttorkande? Jag vågar inte prova, är redan halvt driven från vettet av min uttorkade kliande stackars skalp! Jag tvättar håret knappt två gånger i veckan såväl med som utan schampo, men sedan blir det så otrevligt att det inte går att låta bli längre, mitt deadslösa hår avslöjar alltför väl när det senast mötte en dusch... I min ungdom tvättade jag varannan eller rent av varje dag, så ett par gånger i veckan är ändå en klar förbättring. Vette tusan om det är värt att avvara schampot dock... :/

      Jag glömde en sak på listan - fett! Helt crazy! Hur kan man ha kul på en fett- och kolhydrat- och koffeinfri diet? Yl!

      Radera
  2. Visst äger oljetvätt! Men håret: det tar ju ett par veckor för det att vänja sig. Ett hett tips är att tvätta med bara vatten. Det känns lite konstigt i början, men det blir bättre. Och skölj alltid med äppelcidervinäger efter! (1 del äppelcidervinäger + 9 delar kallt vatten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukade vattentvätta emellanåt, men håret kändes liksom klibbigt och läskigt så jag var inte såld. Jag är äppelcidervinägerofob på grund av lukten, men internet påstod att det gick lika bra med citronsyra/askorbinsyra som äppelcidervinäger, huvudsaken var att det var någon slags sur efterskölj. Askorbinsyra funkade lite bättre än citronsyra, men bra mycket sämre än mina vanliga produkter. Tror att jag höll ut i fem veckor innan jag gav upp... Hade gärna velat att det funkat, men det blev bara värre och värre. :(

      Har dock hittat ett schampoo (ett frisörschampoo till och med, hör och häpna!) (jag har ett krävande och kräset hår som inte nöjer sig med mindre) som är paraben- och sulfatfritt, med ingredienser som är till stora delar ekologiska och från småskaliga jordbruk, och dessutom i fyrkantiga förpackningar som gör att de kan fraktas omkring så effektivt som möjligt. Är superglad att jag upptäckte det här när det nu inte funkade att vara helt schampoofri :)

      Radera

Pages