20120828

En kort blogg om grafer med övernaturliga inslag

Efter att ha suttit en(1) hel(1/1) dag och ritat saker som inte borde ha tagit längre än en halvtimme att göra så kan man göra följande konstateranden:

A. Graferna vill mig inte väl.
B. Graferna vill inte någon väl.
C. Mina tankar om mig själv i morse som något av ett oslipat datasnille tycks ha varit något förhastade.

Punkt B vill jag gärna förtydliga en smula - grafer kan användas för att göra de mest knöliga saker överskådliga. År 1999 gjorde någon en stilig graf, och denna har sedan glatt återanvänts år ut och in av av en hel rad forskare som inte gjort något eget tillägg mer än att ha ändrat kurvans färg. Man tycker att de kanske borde ha lagt krutet på att lägga till data snarare än färg, särskilt eftersom grafen helt abrupt tar slut när det fortfarande återstår 1.5 miljarder år av jordens historia, men nej. Inte ens de som sysslar med tiden inom detta interval gör en egen graf. Istället väljer de ännu en ny färg (årets färg är, för den som undrar, orange). Jag var mycket frustrerad över den här allmänt förekommande motviljan mot grafer, men efter denna långa dag har jag till slut tvingats inse att det helt enkelt finns grafer som det inte är meningen att människan ska rita.


2 kommentarer:

  1. Vill minnas att även systrarna Gra(a?)f förekom flitigt i den lite folkligare pressen för några år sen! Mycker irriterande damer vill jag minnas, vilket ytterligare befäster grafernas inneboende neslighet!
    /vän av ordning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade helt förträngt dem, men nu kommer allt tillbaka. Minns att de tyckte att jag hade något som de ville ha men jag har aldrig fattat vad. Vad har jag som grafer önskar sig? K-värden? Derivator? Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. Outgrundliga äro grafernas vägar.

      Radera

Pages