20120225

Listor x 6

Ena dagen däckar man typ klockan tio i soffan, nästa kan man inte somna alls. Kanske är jag överstimulerad efter att ha sett Mästerkatten (där huvudrollen spelas av ingen mindre än min egna katt Leo Tolstoy), eller så är jag understimulerad av att inte ha gjort något mer än suttit och läst sedan bion tagit slut. Vad vet jag. Pigg är jag i alla fall. Som en fisk. Till exempel en spigg, eller kanske en guppy.

Jag känner för att skriva listor. Det är därför precis vad jag tänker göra nu. De bästa listorna skrivs (nästan) alltid mitt i natten. Lista 1: Saker jag har lärt mig av att penda.
  •  Det finns gott om ugglor i Uppsala. Framförallt på kyrkogårdar och i Jumkilsskogen (som jag inte vet var det är). Nu är rätta tiden att gå på ugglespaning.
  • Det är livsfarligt, verkligen livsfarligt, att åka tunnelbana i rusningstrafik. Människor blir som vilddjur, de tränger sig in i vagnarna som om deras liv hängde på att de måste med just det här tåget, inte det som går om två minuter, utan just det här. I det allmänna knuffandet som rådde i vagnen så trillade en kvinna ut genom dörren precis innan de skulle stängas och fastnade med foten mellan vagnen och plattformen. Vilddjuren sansade sig under den minuten som det krävdes att få loss henne, några höll upp dörrarna och andra drog i hennes stackars fot. Till slut kom hon loss och tåget kunde åka, men jag kan tänka mig att alla som såg händelsen kommer välja att vänta de där extra två minuterna i framtiden.
  • I grund och botten lär man inte sig så mycket av att pendla. Pendlingslistor blir därmed korta.

Lista 2: Roliga djur.
  • Tibetansk räv
  • Kinesiskt vattenrådjur
  • Pallaskatt
  • Elefantnäbbmus
  • Axolotl

     Lista 3: Saker jag borde jobba på.
    • Effektiviteten
    • Uppstigningen varje morgon
    • Sista uppgiften till vertebratkursen. Motivationen är tyvärr i en avgrundsdjup botten.
    • Materuppsatsen
    • Humöret under sömnlösa nätter.

    Lista 4: Saker jag inte tycker om.
    • Min mage
    • Min nacke
    • Dyra pendlingskort som inte kommer till användning när man plötsligt blir "ledig" från labbandet i två veckor
    • Kanada
    • Dödliga syror

    Lista 5: Saker jag tycker bättre om.
    • Att slippa dödliga syror i två veckor.
    • Mögelost
    • Bokrea
    • Ugglor
    • Paket från Kina som innehåller jättemånga pandor. 

     Lista 6: Vad jag önskar av den här helgen.
    • Att den omöjliga vertebratuppgiften blir klar någon gång. Helst skriver sig själv.
    • Att min mage, min nacke och mitt huvud slutar göra ont.
    • Att jag ser, eller i alla fall hör, en uggla.
    • Att rätt låtar vinner melodifestivalen.
    • Att jag läser minst två artiklar som på någon sätt handlar om mitt exjobb.
    • Att det snöar så jag kan åka skidor i alla fall en gång i vinter.
    • Att mitt usla humör är borta när jag vaknar imorgon bitti. Vilket kräver att jag somnar först.

      Så. Godnatt alltså, säger jag och ett av de roliga djuren.

      8 kommentarer:

      1. Alltså, det där kan inte vara ett riktigt djur!

        SvaraRadera
        Svar
        1. Det är en alldeles riktigt och helt äkta axolotl komplett med en high fashion frisyr.

          Radera
      2. Hoo!
        Jag är tveksam till om sex julgranar verkligen utgör en high fashion frisyr. :)

        SvaraRadera
        Svar
        1. Jag har sett samtliga avsnitt av top model Sverige hittills och röda julgranar är bara SÅ rätt i år.

          Radera
      3. Röda, gröna, det tycker jag inte man behöver vara så pjoskig med. (Dessutom tyder mycket på att det går att Gilla axolotlar på facebook!)

        SvaraRadera
        Svar
        1. Nu gillas axolotlar på facebook. Jag tycker också att det borde finnas en möjlighet att gilla att man gillar axolotlar på facebook.

          Radera
      4. Glittermonstret2 mars 2012 kl. 18:21

        Djur med möjlighet att kvala in på den fantastiska listan skulle kunna vara: alligatorsköldpadda och piphare!

        SvaraRadera
        Svar
        1. Absolut! Och, inte minst, elefantnäbbmus. Fast nu såg jag att jag redan skrivit elefantnäbbmus på listan. Hur som helst: här är en skojig bild också! http://www.korkeasaari.fi/service.cntum?serviceType=picture&documentName=129860/norsupaastainen.jpg

          Radera

      Pages