20130512

6,9 % nästan-mänsklig

Ibland blir man förvånad. Till exempel när man får tillbaka testresultatet från Natrional Geographics Geno 2.0. Testet visade, helt oväntat, att jag är en grottmänniska.

Okej, riktigt så är det inte, men nästan.

 
Att bära på en del neandertalar-DNA verkar inte vara särskilt märkvärdigt, tvärtom. Hur jag däremot kan vara 4,4 % denisovan, det är något av ett mysterium. Såvitt jag vet är jag varken från sydöstra Asien eller från Australien, så det är lite oklart exakt var jag plockat upp dessa exotiska gener.
 
Ska fundera på saken lite till. En annan dag.
 
Måste. Skriva. Exjobb.

4 kommentarer:

  1. Blev ju nyfiken och läste om det där testet. Nu blev jag sugen på att göra det också för jag vill förstås veta hur mycket neandertalare jag är men det kostade förstås en del... Är det värt pengarna?

    SvaraRadera
  2. Man får ju veta en massa annat också, som att man i rakt nedåtstigande led på sin mammas sida är släkt med Copernicus och, kanske inte lika imponerande, Marie Antoinette. :) Är man utrustad med en y-kromosom får man veta hur ens släkt pinnat omkring i världen både på mammans och pappans sida, annars får man hålla till godo med enbart den kvinnliga delen av släkten, dock till samma pris fräckt nog... Faktiskt, om du har en bror så får du nog nästan veta mer om ditt genetiska ursprung genom att testa honom än dig själv. Kanske att själva procenttalet för neandertalare/denisovan/sydeurope/etc skulle skilja litelite, men å andra sidan så skulle du få en mer komplett migrationskarta än om du testade dig själv.

    Om det är värt pengarna... Det beror nog på hur nyfiken man är ;) Jag tycker sånt här är urspännande så jag är rätt nöjd tror jag. En något typisk sak var att jag tydligen tillhör en ganska ovanlig haploidgrupp, så på det stora hela är det något av ett mysterium vad mina släktingar pysslat med de senaste 50000 åren eller så. Dock uppdaterar de ens resultat vartefter nya saker upptäcks så förhoppningsvis får jag veta mer allteftersom.

    Om du vill kan du få mina inloggningsuppgifter till Geno och själv kika på vad det egentligen är för resultat man får. Det gör det kanske lite lättare att avgöra om det verkar värt det eller ej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, det känns ju nästan som att få koden till ditt bankomatkort. Hedrande! Jag kollar gärna, lovar att äta upp lappen efteråt!

      Radera
    2. You've got mail! Hoppas jag i alla fall. Annars har jag mailat någon annan...

      Radera

Pages