20130417

Storslagna drömmar

Uppsatsen - nej, självklart inte klar. Däremot finns slutet inom räckhåll, tror jag. Jag skriver i högsta warp på diskussionen, ibland med upp till en sida per dag. Det är mycket. Faktiskt. Det är det.

När jag inte skriver uppsats så tänker jag på ugglor. Jo, pandor också såklart, men förvånansvärt ofta är det ändå ugglorna som tankarna dras till. Jag har hittat en sida på det så kallade internet där folk rapporterar vilka fåglar de har sett och vad de gör. De flesta av fåglarna faller utanför kategorin uggla, istället loggas iakttagelser av praktejder, rörhöna, vinterhämpling, etc etc etc. Jag har ingen aning om vad det är för fåglar. Jag har heller ingen aning om var de är någonstans, trots att jag valt Uppland som område så är det sällan jag förstår var fågeln i fråga håller till. Däremot förstår jag vad fåglarna gör. Kanske mest för att de verkar något enformiga i sina sysslor, majoriteten av fåglarna anses ägna sig åt "födosökande", nästan lika många beskrivs som "förbiflygande". Då och då markeras fågeln med en liten gul varningstriangel, inte sällan följt av ett budskap: ANONYMT RIKSLARM. Det låter lite farligt. Idag var det en mindre sångsvan i Hässelby som utlöste ett ANONYMT RIKSLARM.

Ibland är det någon som ser en uggla. Inte varje dag, men tillräckligt ofta för att man ändå ska förstå att de finns där ute, ugglorna. Oftast är det en pärluggla som synts till, mer sällan en hornuggla, någon enstaka gång en hel kattuggla. Jag är ganska fascinerad av detta, jag har inte sett en uggla i hela mitt liv mer än i Harry Potter och har därför kommit att acceptera att det nog är ungefär lika troligt att få syn på en uggla i vilt tillstånd som det är att stöta på en tiger eller en enhörning. Och nu plötsligt - ugglor överallt. Nåväl, här och där i alla fall. Ugglor. Fantastiskt.

Ugglor.

 

Jag drömmer om att en dag var en av de lyckliga som ser en livs levande uggla. Det kommer vara ett stort, ödesmättat ögonblick. Självklart kommer jag logga mitt fynd.

 UGGLA     1 ex ugglar, Kåbo, UppsalaFr?Rixlarm ANONYMT RIKSLARM 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pages